perjantai 29. tammikuuta 2016

Pihabongaus 30.31.1.2016

Talitiainen ja sinitiaisia
Kuvaaja: Pekka Nurminen   
Nyt viikonloppuna on taas pihabongausviikonloppu. Valitaan joku hetki päivästä kun on tunti aikaa tarkkailla pihan ja lintulaudan elämää. Kirjataan ylös kaikki lajit joita tuon tunnin aikana vierailee lintulaudalla ja lasketaan kuinka monta minkäkin lajin edustajaa on yhtäaikaa näköpiirissä. Minä olen sen verran seurannut että lintuja alkaa tulla laudalle joskus yhdeksän maissa, mutta suurin ryntäys on yleensä joskus puolenpäivän maissa tai alkuiltapäivästä ja luultavasti ajoitan oman bongaukseni siihen.

Pihabongausta on järjestetty tammikuun viimisenä viikonloppuna jo kymmenen vuoden ajan, mutta minä osallistuin vasta vuosi sitten ensimmäistä kertaa. Tapahtumalla halutaan innostaa ihmisiä luonnon tarkkailuun, mutta samalla kerätään tietoja Suomessa talvehtivista linnuista. Havainnot ilmoitetaan Bird Lifelle, joka tapahtuman järjestää. Heidän sivuillaan on tarkemmat ohjeet tapahtumaan osallistumista varten sekä kuvia jotka auttavat tunnistamaan eri lintulajeja. Pihabongaukseen osallistuminen ei siis edellytä suurta lintutietoutta, matkustamista minnekään tai hienoja välineitä.

Urpiainen
Kuvaaja: Ari Nordström   
Minulle tämä on hyvä kannustin rauhoittua hetkeksi tuijottamaan muutakin kuin tietokoneen näyttöä. Lintuja on hauska katsella ja kuitenkin samalla oppii linnuista. Olen myös vakuuttunut että luonnon katselu on hyväksi mielenterveydelle.
Minä en ole lintuharrastaja enkä tunnista vakituisista vierailijoista varmasti kuin yleisimmät tiaiset, närhen, harakan ja fasaanin. Minulla ei ole edes tavoitteena aloittaa lintuharrastusta tämän vakavammin. Homman helppouden takia haastankin kaikki blogin lukijat mukaan pihabongaukseen. Yksi tunti viikonlopun aika mielen hoitamista, uuden oppimista ja samalla hyödyllisen informaation keräämistä.
Pihabongaajat
Kuvaaja: Lauri Hänninen   

Kuvat lainattu Bird Lifen sivuilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti