lauantai 9. huhtikuuta 2016

Edellisestä päivityksestä on aikaa. Olen ollut aika poikki kuluneella viikolla. Ensin nukuin huonosti useampana yönä, sitten sain muutaman päivän sijaisuuden ja olen ollut töissä ja nyt tuntuu että joku kevätflunssa yrittää salakavalasti tavoitella minua. Silti olen ehtinyt ulkoilla meidän pikkuneidin kanssa ja ottaa viikon aikana myös joukon kuvia.
Huolimatta vaiteliaisuudestani kevät on edennyt huimasti. Lumi on sulanut lähes kokonaan ja lähipelloille on kerääntynyt suuret laumat hanhia, joutsenia ja kurkia. Minä olen siivonnut kukkapenkkejä kuntoon ja löytänyt paitsi kovaa vauhtia kasvavat ruohosipulit, myös sinililjojen pieniä vihreitä kärkiä. Narsissien mahdollinen katoaminen tosin vähän harmittaa. Ainakaan niistä ei vielä näy vilaustakaan, vaikka yleensä aurinkoisessa penkissä ovat olleet varsin varhaisia. Nyt odotellaan että kaikista kypsin komposti sulaa ja saan levittää kompostiaineksen kukkapenkkeihin ja kasvimaille. Lisäksi saan tuon valokuvaseurantakuvissakin näkyvän sinisen pihan kaunistuksen, pohjattoman tynnyrin (joka on meillä kompostin viiminen hautumispaikka ennen penkkiin laittoa) siirrettyä vähän syrjäisempään paikkaan.
Yhtenä päivänä lämpötila kävi jo +16C, mutta nyt on taas ollut päiviä kun lämpötila on pysytellyt alle kymmenessä plusasteessa.
Valokuvaseuranta 4.4. 2016

Sinililja

Ruohosipuli


 Vuosi takaperin on ollut kovia tuulia. Tämä onkin ehkä sitä parasta antia kun olen nyt pitänyt blogia useampana vuonna niin voi vertailla säätilanteita. Vaikka tälläkin viikolla oli aikamoisia tuulia niin tänä keväänä ei ole ollut yhtään oikeaa kevätmyrskyä. Niin minä valitin vielä syksyllä kun aina tuulee ja aina pitää olla myrsky, mutta eipä ole nyt ollutkaan. Ennustelin myös että tänä keväänä lumien sulaminen aiheuttaa suuretkin "tulvat" ja pitkään jatkuvan muta-ajan. Pakkaset kun alkoivat reilusti ennen lumien tuloa, mikä jäädytti maan ja ajattelin etteivät vedet pääse imeytymään ollenkaan. Mutta onpas ollut mukava kevät. Loskapaskaa ei oikeastaan ollut kuin parina-kolmena päivänä. Luulen että se ettei lunta lopulta ollut ihan hirmuisen paljon auttoi asiaan. Parempi näin. Joskus on hauskaa olla väärässä.
Kärpäsetkin liikkuvat jo aurinkoisella ulkoseinustalla.
Tuo pellon laidassa näkyvä lumi on jo viikossa sulanut kokonaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti