tiistai 13. lokakuuta 2015

Paljasjalkakengät

Hankin joku aika sitten itselleni uudet kengät. Minulle aina välillä iskee tarve saada sellaiset. En kuitenkaan ole korkokenkätyyppiä (kansallispuvun kengissäkin on liian korkea korko useamman tunnin käyttöä ajatellen). Minä hankin yleensä kenkiä joiden ajattelen olevan käytännölliset ja kestävän useita vuosia hyvänä. Mieluummin maksan kengistä kerralla enemmän ja käytän niitä pitkään kuin että ostaisin joka vuosi uudet kengät jokaiselle vuodenajalle.

Joitakin vuosia sitten tulivat paljasjalkakengät ja erityisesti varvasmalli viehätti minua vanhana varvassukkalaisena kovasti. Niitä ei kuitenkaan saanut omaa kokoani ja tällaiselle tappivarpaalle ei varmasti olisi löytynyt sopivaa malliakaan. Niin innostus hautautui muiden asioiden alle ja aina välillä palaili mieleen. Kesäisin kävelen kuitenkin paljainjaloin aina kun mahdollista.
Sitten löysin Merrelit. Ajattelin että tuossahan on hyvät paljasjalkakengät ja sain vielä suosituksenkin merkistä niin mikäpäs siinä.
Tein vain sen virheen että valitsin kengät jotka oli tarkoitettu juoksu-vaellus yhdistelmälle. Eli pohja ei ollutkaan niin joustava ja minimalistinen kuin kuvittelin. Oikeastaan melko lähelle tavallisia löttölenkkareita. Lisäksi ne olivat minulle koon verran liian suuret ja onnistuin aina kiristämään ne jotenkin niin että oikea jalka alkoi puutua lyhyen kävelyn jälkeen. Sinnikkäästi kuitenkin käytin niitä aina välillä ja olivathan ne kivan kevyet ja maatuntuma oli kuitenkin parempi  verrattuna muihin kenkiini (jos sandaaleja ja crokseja ei lasketa).

Vähän aikaa sitten sain kuitenkin vinkin että paljasjalkakenkiä olisi saatavilla myös syksyyn ja jopa talveen sopivia malleja. Innostuin asiasta heti, sillä enhän minä kesäksi oikeastaan kaipaa paljasjalkakenkiä kun muutenkin kuljen paljainjaloin. Päädyin tilaamaan itselleni Feelmax Kuuva 3:set. Ne ovat olleet nyt käytössä kohta kuukauden. En ole oikeastaan muita kenkiä käyttänyt tänä aikana. Olen mm tehnyt oman päivän askelennätykseni ne jalassa. Ohjeissa kyllä varoiteltiin että pitää aloittaa pikkuhiljaa ja tunnustella ettei jalkoihin tule kipuja ja varoiteltiin että kenkä voi tuntua hyvin erilaiselta millä on tottunut kävelemään. Mutta lieneekö sitten kesien paljasvarpailun ansiota se että minä vain vedin kyseiset kengät jalkaan ja aloin kävellä. Ainut harmi on että pitkiä asfalttipätkiä on vähän kurjaa kulkea. On paljon mukavampi tallustella pientareen puolella hiekalla tai heinällä. Asfaltti tuntuu turhan kovalta, mutta olen minä silläkin kävellyt aika pitkiä matkoja ilman sen suurempia ongelmia.
Feelmaxeilla on myös tarennut todella hyvin tällaisilla pikkupakkasilla. Sellaisessa vajaassa +10C koin ne oikeastaan jopa aavistuksen liian lämpimiksi merinovillasukkien kanssa (joita melkein yksiomaan käytän). Parhaat ne ovat olleet +5-0C. Pikkupakkasellakin niillä tarkenee kun ei jää ihan paikoilleen seisomaan. Olen esimerkiksi haravoinut tai tehnyt taaperontahtisia kävelylenkkejä varpaiden palelematta. Luulen myös että näihin mahtuu ohut villasukka kun ilmat vielä tästä viilenevät. Aion joka tapauksessa kulkea niillä niin pitkälle kun ne vaan toimivat kylmyyden ja liukkauden kanssa.
Ne pitävät myös vettä (testattu on) ja kaikenpäälle ovat vielä kotimaiset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti